A Digitális Témahét 2022 webináriumsorozata

2022. január 19.

Készüljünk együtt a Digitális Témahétre a webináriumokon!

Az idei évben is szervezünk tapasztalatmegosztó beszélgetéseket projektpedagógiáról, jó gyakorlatokról, módszerekről a digitális munkarend alatt, előadásokat oktatási weboldalakról és digitális platformok használatáról, valamint eszközhasználatot támogató képzésjellegű webináriumokon is részt vehetnek a digitális pedagógia iránt érdeklődő pedagógusok. 

A webináriumok felvételei megtalálhatóak a Digitális Témahét elnevezésű YouTube csatornánkon.

Aktuális webináriumok:


Megvalósult webináriumok:

A webinárium megtekintéséhez kattintson a webinárium címére!

Wakelet használata projektmunka során - bemutatkoznak az új funkciók is!

Előadó: Főző Attila László, Wakelet nagykövet

A webináriumon bemutatjuk a Wakelet újdonságait és a nemrégiben megjelent új funkciókat a projektmunka szemüvegén keresztül. A résztvevők a gyakorlatban próbálhatják ki a közös munkát a webináriumon és ötleteket kapnak arra, hogy miként lehet hatékony eszköz a Wakelet a Digitális Témahéten.

Nálunk ilyen a Digitális Témahét - ötletadó beszélgetés innovatív pedagógusokkal

Házigazda: Főző Attila László

Beszélgetőtársak: 

Barna Beáta (Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola)
Krepsz-Kapai Bernadett (Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola)
Skultéty Zoltánné (Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc)

A webináriumon megbeszéljük, hogy mi kell a sikeres Digitális Témahéthez, hogyan érdemes megszervezni az iskolai projekteket, hogyan készülnek a pedagógusok az idei témahétre és milyen projektötletekkel dolgoztak az elmúlt években.

A Teams újdonságairól - nemcsak haladóknak

Előadók: Novák Károly (Ceglédberceli Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola)
               Skultéty Zoltánné (Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc)

A webináriumon megismerkedhetnek a résztvevők a Teams legújabb funkcióival, ötleteket kaphatnak a tanórai felhasználásra, melyeket mind az online és jelenléti oktatás során is alkalmazhatnak.

Több, mint prezentáció - Sway és Sutori a tanórán

Előadók: Novák Károly (Ceglédberceli Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola)
               Skultéty Zoltánné (Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc)

Két prezentációs eszköz, melyeket sokkal többre is használhatunk, mint előadások tartására. A résztvevők a használat alapjain kívül megismerkedhetnek az eszközök kollaborációra alkalmas lehetőségeivel is.

Lépések a digitális érettség felé – egyéni és intézményi önértékelőeszközök a szakmai fejlődés szolgálatában

Előadó: Szilágyi Ádám (Digitális Jólét Nkft.)

Az elmúlt időszakban a Digitális Jólét Nonprofit Kft. gondozásában két olyan digitáliskompetencia-fejlesztést támogató eszköz készült el, mely hatékonyan képes támogatni az intézményeket és pedagógusokat a digitalizáció eredményeinek hatékony felhasználásában. A folyamatot egyéni szinten az Európai Bizottság fejlesztésén alapuló, hazai környezetre adaptált DigCompEdu önértékelőeszköz támogatja, mely 6 kompetenciaterület 22 kompetenciaelemére vonatkozó kérdéssor révén képes megállapítani a pedagógusok egyéni digitáliskompetencia-szintjét, fejlesztési javaslatok révén pedig támogatja a következő jártassági szintek elérését valamennyi területen. Az intézményi szintű támogatást a Digitális Névjegy Rendszer (dnr.dpmk.hu) látja el, mely komplex intézményi visszajelző és fejlesztőeszközként az iskola digitális átmenetben elért helyzetének felmérésével, visszajelzésével és az iskola igényeire szabott fejlesztési javaslatokkal támogatja az iskolák alkalmazkodását a digitális kor elvárásaihoz. Az webinárium során a rendszerek használatáról, felhasználásának előnyeiről és lehetőségeiről beszélgetünk.

Infogrund a digitális világban - a kritikai médiaműveltség fejlesztése iskolai környezetben

Előadó: Nagy Krisztina (egyetemi adjunktus BME GTK, InfoGrund programfelelős Idea Alapítvány)

A webinárium az információs környezetben való tájékozódáshoz ma már nélkülözhetetlen szűrési kompetencia, az információ megbízhatóságának és hitelességének értékeléséhez szükséges ismeretek és készségek fejlesztésének lehetőségeit és gyakorlatát mutatja be. Egy komplex oktatási program keretében ad átfogó képet a kritikai médiaműveltség témaköreiről, és arról, hogy ezek a témakörök hogyan jelennek meg egy konkrét tanártovábbképzési programban, valamint hogyan fejleszthető a gyerekek szűrési kompetenciája, információfogyasztási tudatossága kamaszkorban.

S'cape-scriptek használata a Genially-ben

Előadó: Fási Erika (Dunaújvárosi Arany János Általános Iskola)

A webináriumon szeretettel várjuk azokat, akik már ismerik, használják a Geniallyt, és most szeretnének elmélyülni a S'cape-kódlapok használatában.

Deck Toys, az online tanösvény

Előadó: Csordásné Tróbert Annamária (Gyulaffy László Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola)

Mindig is arra vágytál, hogy egy alkalmazásban megtalálj mindent, ami az eredményes és szórakoztató tanításhoz, tanuláshoz szükséges? A Deck Toys-szal mindez lehetséges. Az alkalmazással online tanulási útvonalat tervezhetünk diákjainknak. Nem csak kártyákat készíthetünk és ezekhez ezerféle feladatot társíthatunk egy kattintással, hanem bemutatókat is - akár már meglévő PowerPoint prezentációnkból - amelybe feladatokat, versenyeket, ellenőrzőpontokat is beépíthetünk. De ez még nem minden, szabadulószobát is tervezhetünk a Deck Toysban, játékosíthatjuk is a tanulási folyamatot, valamint differenciált útvonalakat is kialakíthatunk.  Sőt a Deck Toys osztálytermében figyelemmel kísérhetjük és szabályozhatjuk diákjaink előrehaladását. Tanösvényre fel!

Útmutató a szakképzési mintaprojektek alkalmazásához

Előadó: Horváthné Felföldi Helga, Palencsárné Kasza Marianna (Digitális Jólét Nkft.)

24 darab szakképzési mintaprojekt került kidolgozásra 2021 tavaszán a GINOP-6.2.5-VEKOP-19-2019-00001 azonosító számú „Szakmai képzés digitális módszertanának egységesítése” c. projekt keretében. Az új képzési szerkezethez igazodva minden ágazati alapoktatáshoz készült 1-1 darab mintaprojekt (összesen 23 darab), illetve 1 darab a Munkavállalói ismeretek és a Munkavállalói idegen nyelv tanulási területekre, mely ágazattól függetlenül bármely szakképző intézményben megvalósítható. A szakképzési mintaprojektekkel támogatni és ösztönözni kívánjuk a szakképzés területén a projekt alapú oktatást, továbbá a Digitális Témahét programba való bekapcsolódást.

A kidolgozásra került szakképzési mintaprojektek szakképző iskolában és technikumban, közismereti tartalommal való és közismereti tartalom nélküli oktatásban is egyaránt megvalósíthatóak.  A tanulók képességeihez és az iskola sajátosságaihoz igazodó alkalmazásukhoz kívánunk segítséget nyújtani egy mintaprojekt projekttervének és mellékleteinek bemutatásával.

Letölthető prezentáció

Varázsló kerestetik - környezettudatosságra nevelés robotokkal, drónokkal, mesével

Előadó: Hipik Angéla (Szlovák Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium)

A webináriumon szó lesz egy sikeres Code Week 2021 projektről, amelynek során varázslótanoncok sok-sok varázslattal gyógyítják meg Glóbit, aki Pászti Amina Varázsló kerestetik c. mesekönyvéből jött el a szlovák iskolába.
Egy jó projektnek is kell a cégér, ezért bemutatjuk a Powton animációkészítő alkalmazást is.

8 projekt5let a Digitális Téma7re

Előadó: Jánossy Zsolt, Főző Attila László

Wakelet gyűjtemény

A webináriumon új projektötleteket mutatunk be azok számára, akik az idei Digitális Témahétre készülnek. A témák számos tantárgyat és évfolyamot felölelnek, támogatják több tantárgy együttműködését is. Az előadás során arra is adunk ötleteket, hogy milyen digitális alkalmazásokkal dolgozhatnak a tanulók a projektmunka során.

Okosház projekt a Digitális Témahéten

Előadó: Klacsákné Tóth Ágota (Budapest XX. Kerületi. Nagy László Általános Iskola és Gimnázium)

Hogyan fejleszthető a kezdeményezőképesség, a felelősségvállalás egy természettudományos projektben? Milyen tevékenységek ösztönzik a tanulókat önálló tanulásra, kreativitásra, innovációra? Milyen módon köthető a természettudományos megismerési folyamat e kulcskompetenciák fejlesztéséhez? A webinárium résztvevői  az elmúlt évben szervezett "Okosház" projekt bemutatása mellett példákat láthatnak a Graasp kutatásalapú tanulási tér alkalmazására.

Gyerekkel a digitális világban – hogyan beszélgessünk szülőkkel a digitális nevelésről

Előadó: Timár Borbála (pedagógiai szakértő, szaktanácsadó, Digitális Jólét Nonprofit Kft. – Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája)

„A digitális technológia sok szempontból megkönnyítette az életünket. A gyereknevelés nem tartozik ezek közé.” (James P. Steyer) A digitális nevelés olyan terület, ahol az iskola és a szülő szoros együttműködésére van szükség. A webinárium a Gyerekkel a digitális világban című, nyitott, ingyenes, szülőknek és gyerekekkel foglalkozó szakembereknek szóló e-tananyag-ot mutatja be, és javaslatokat ad, illetve beszélgetést kezdeményez arról, hogyan érdemes a szülőkkel a digitális nevelésről beszélni.

Flipgrid - videós feladatok

Előadó: Skultéty Zoltánné (Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon)

A Flipgrid egy olyan, speciálisan pedagógusok és diákok számára fejlesztett, zárt videómegosztó alkalmazás, amelynek segítségével a félénkebb diákok is készíthetnek videófelévételt a pedagógus által meghatározott témáról. A diákok a közösségi médiában megszokott módon reagálhatnak egymás munkájára, megjegyzéseket, sőt válaszvideókat is fűzhetnek hozzá.

Két szakképzési mintaprojekt (nem csak) szakképzésben oktatóknak
A PRO-fashion és a Hő-mérőpárok szakképzési mintaprojektek bemutatása

Előadók:
Tóth Éva (Modern Iskola főszerkesztő, eTwinning nagykövet, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum)
Kónya Marianna (szakmai igazgatóhelyettes, Debreceni SZC Vegyipari Technikum)

A GINOP-6.2.5-VEKOP-19-2019-00001 azonosító számú „Szakmai képzés digitális módszertanának egységesítése” c. projekt keretében 24 darab szakképzési mintaprojekt került kidolgozásra 2021 tavaszán, melyek közül két mintaprojekt kerül bemutatásra, amelyek nem csak a szakképző intézményekben, hanem a köznevelési intézményekben is felhasználhatóak, megvalósíthatóak.

Könnyen, digitálisan - online képzés pedagógusoknak

Előadók:
Flakstad Emőke, a Vodafone Magyarország Alapítvány főtitkára
Váczi Dorka, Vodafone Digitális Oktatási Angyal

Digitális eszközöket ma már mindenki használ. Gyerek, szülő, diák, tanár. A digitális transzformáció itt van velünk, zajlik a mindennapokban. Gondoltad volna, hogy az ehhez szükséges kompetenciákat egyszerűen, otthonról, saját tempóban is fejlesztheted akkor is, ha úgy érzed nem vagy a digitális világ embere? A szemlélet legalább olyan fontos, mint a technológiai szempontok. Felületek, módszerek, nézőpontok, stratégiák, interaktív feladatok segítenek a digitális továbblépésben.

Hogyan tanítsunk hatékonyan videós tartalmakkal? A Da Vinci oktatási programjának és kapcsolódó akkreditációs képzés bemutatása

Előadók:
Bereckiné Fodor Enikő, ifjúsági és generációs szakértő
Antaliné Miss Lilla, Neteducatio szakmai vezető
Pappné Pócsik Zsuzsanna, informatika és digitális kultúra szakos tanár

A webináriumon résztvevők megismerik a Da Vinci oktatási programját. Bemutatjuk a Da Vinci Kids Iskolai csomag által kínált lehetőségeket, a hatékony mozgóképes, videós oktatás alapvetéseit, az új, innovatív tanítási eszköz előnyeit, a felhasználható tartalmak rendszerét. Szakértőink segítségével ismertetjük a nemzeti alaptantervvel való könnyű megfeleltetést, vagy, hogy milyen készségek fejlesztésére lehet alkalmazni az eszközt, valamint fontos tippeket osztunk meg a tanórai használatról. A szervezők a résztvevők visszajelzéseire is számítanak. A résztvevők emellett bepillantást nyerhetnek a Da Vinci oktatási programjának akkreditációs képzésébe.

 

Hogyan kerüljünk fel a Digitális Témahét térképére?

Előadó: Csányi Judit (tanító, az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola igazgatóhelyettese, a Czina Sándor Tagintézmény vezetője)

Intézményemhez kötődően az elmúlt 5 év sikeres DTH-s projektjeit mutatom be röviden. Receptet nem, de javaslatokat szeretnék adni ahhoz, hogy mik az összetevői a jó pedagógiai projekteknek. Hogyan induljatok el, ha ti is fel szeretnétek kerülni 2022-ben a DTH térképére? Néhány olyan módszerről is szólok, amelyeket az alkotó pedagógia eszközei közé sorolunk.